Anti-spam regels en wetten 2018

Anti-spamregels anno 2018

Nou ja, zeg.

Het is bijna 2018. Ik dacht dat iedereen onderhand wel wist hoe het zit, met de wetgeving rond spam.

Maar afgelopen week kreeg ik een e-mail die ongeveer hier op neerkwam:

“Hoi, ik heb je e-mailadres op mijn lijst gezet en ik ga je voortaan mijn nieuwsbrief sturen. Als je dat niet wilt, laat het me dan maar even weten.”

Haha, ja leuk. Maar: nee.

Je kan niet zomaar je adresboekje in Mailchimp importeren en ze dan je nieuwsbrief gaan sturen. En ook niet al je LinkedIn-connecties, of mensen van wie je ooit een kaartje hebt gekregen.

Dat. Is. Wettelijk. Verboden.

De ACM (Autoriteit Consument & Markt) handhaaft die wetgeving. En daar zeggen ze erover:

“Boetes kunnen oplopen tot 900.000 euro per overtreding. Soms geven we eerst een waarschuwing.”

Sympathiek he? Dat ze soms vooraf waarschuwen.

Nou had de meneer in kwestie zijn spam-mail zo vrolijk en onbekommerd geformuleerd, dat ik hem een goedmoedige reply stuurde. Dat-ie er misschien maar geen gewoonte van moest maken. Omdat het niet mag.

Mailt-ie terug:

“Oh? Volgens de dame die me ondersteunt zit het helemaal goed.”

Okee, dan zijn er dus al twee mensen in Nederland die niet weten hoe het zit. En als er twee zijn, dan zijn er meer.

Dus: tijd voor een saai blogje over de anti-spamwet

Zo saai, dat ik het afdoe met een rijtje bullets en een paar links.

Het zit zo:

  • Je moet uitdrukkelijke toestemming hebben om mensen commercieel te mailen
  • Dat moet je ook duidelijk kunnen aantonen
  • Dat geldt voor e-mails, maar ook voor appjes en sms-berichten
  • Die mensen moeten duidelijk kunnen zien dat jij de afzender bent
  • Die mensen moeten zich makkelijk kunnen afmelden
  • Klanten mag je wel ongevraagd mailen, onder bepaalde voorwaarden

En hier zijn de linkjes:

Tussendoortje: mensen moet dus vrijwillig hun e-mailadres aan je verstrekken. Dat doen ze makkelijker als je daar wat tegenover stelt. Bijvoorbeeld een e-book met waardevolle informatie, een zogenaamde weggever. Heb je al zo’n weggever, maar zorgt die nog niet voor veel aanmeldingen? Dan heb ik hier een paar handige tips voor je

Grijze gebiedjes?

Die zijn er eigenlijk niet.

Nou ja, je hebt nog zoiets als de koude verkoopmail. Maar die stuur je één op één, niet in bulk en niet vanuit een e-mailmarketingtool.

Ik denk niet dat de ACM daarvoor morgen op je stoep staat.

Niet wettelijk verplicht: de ‘dubbele opt-in’

‘Dubbele opt-in’ wil zeggen dat je mensen ná hun aanmelding een mailtje stuurt waarin ze nog een keer op een link moeten klikken om hun aanmelding definitief te bevestigen. Pas dan komen ze echt op je lijst.

Erg netjes, en daarmee voldoe je zéker aan de wetgeving rond spam.

Maar ik heb het altijd suf gevonden.

Je vraagt toch ook niet twee keer of je een meisje mag zoenen, als ze de eerste keer al ja heeft gezegd? Gaat ze alleen maar van twijfelen.

En het mooie is: die dubbele opt-in is niet wettelijk verplicht.

Veel mensen gebruiken ‘m echter wel, omdat ze met Mailchimp werken. Daarin was de dubbele opt-in tot voor kort standaard. Maar sinds oktober 2017 heeft Mailchimp dat aangepast.

Dus ik zou die dubbele opt-in gewoon lekker niet meer gebruiken.

Dit is allemaal zóó 2004

Want seriously, zo lang bestaat deze wetgeving al als het gaat om het mailen van consumenten. En sinds 2009 gelden dezelfde regels voor business-to-business marketing.

Niks nieuws onder de zon dus?

Nou, misschien toch wel een beetje.

In mei 2018 wordt de Algemene Verordening Gegevensbescherming van kracht

Dat is de Nederlandse naam voor een nieuwe Europese privacywet, de General Data Protection Regulation (GDPR). Vrij ingewikkeld allemaal, en het gaat over veel meer dan alleen e-mailmarketing.

Op hoofdlijnen: zolang je aan de anti-spamregelgeving van de ACM blijft voldoen, zit je qua e-mailmarketing nog steeds goed.

Er is één ding waar je misschien even naar moet kijken: dat je bij het verkrijgen van een e-mailadres (dus bij je e-book, je challenge, enzovoorts) duidelijk communiceert waarvoor je het gaat gebruiken. Want dat wordt wat strenger.

Lees dit artikel voor alle details.

(Wéér van Mieke van Rein. Die heeft er verstand van.)

En hoe zit het met dingen als Facebook messenger bots?

Jaja, ik denk aan alles.

Facebook messenger bots zijn geïntroduceerd in 2016, dus vrij nieuw. Mark Bongers heeft er een goed blog over geschreven. Ik citeer er een klein stukje uit:

“Een ‘Bot’ is een stukje software dat een bepaalde taak automatisch kan uitvoeren, zonder dat er een menselijke handeling nodig is. De Facebook Messenger Bot is een dergelijk stukje software dat automatisch gesprekken kan voeren met personen in de Facebook Messenger.”

Hier kun je het hele artikel lezen.

Facebook messenger bots zijn dus “commerciële elektronische berichten” en ook daarin heb je rekening te houden met anti-spamregels. Denk ik.

Hm.

Ik weet er te weinig van, dus ik heb Mark een berichtje gestuurd, of hij in de comments onder dit artikel daar z’n licht over wil laten schijnen.

Update 3-1-2018
Toen ik Mark bovengenoemd berichtje stuurde zaten we midden in de feestdagen, maar al snel daarna kreeg ik reactie van Stijn van Hout van het team van Mark. Hij heeft het betreffende blogartikel uitgebreid met waardevolle informatie over de regels bij het gebruik van Facebook Messenger Bots. Absolute leestip. Dit is het artikel, en dan even scrollen naar de tussenkop “Wat zijn de regels bij het gebruik van Facebook Messenger Bots?”. Dank, Stijn en Mark!

Moet je je nou over van alles druk gaan maken?

Je moet je sowieso nooit te druk maken, dat is niet goed voor je.

De ACM heeft echt geen tijd om elke ZZP’er in Nederland te controleren.

Maar los van wetten en regels: e-mailmarketing werkt gewoon het beste als je toestemming hebt.

Dus:

  • Importeer nooit zomaar adressen in je e-mailmarketingtool
  • Laat mensen gewoon zichzelf aanmelden, via je website
  • Bijvoorbeeld met een goeie weggever, of een content upgrade
  • Vertel daarbij wat ze kunnen verwachten

That’s all folks.

Toegift: hoe gaat jouw e-mailmarketing tool om met de GDPR/AVG?
De in dit artikel genoemde nieuwe privacywetgeving – de Europese General Data Protection Regulation (GDPR), ofwel Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) – heeft consequenties voor leveranciers van e-mailmarketingtools. Zij moeten een aantal zaken op orde hebben, ook als ze zelf niet in de EU zijn gevestigd. Bij de ‘grote jongens’ kun je er gevoeglijk vanuit gaan dat dat ook het geval is. Bedrijven als Mailchimp en ActiveCampaign hebben vele duizenden klanten in de EU, ze moeten wel. Wil je weten hoe jóuw e-mailmarketingtool omgaat met de GDPR, google dan op “{naam e-mailmarketingtool} GDPR“. Waarschijnlijk vind je dan al snel informatie op de site van je eigen aanbieder. Zo niet, dan is het misschien een goed idee om je aanbieder er een mailtje over te sturen.

10 reacties

  1. Je hebt helemaal gelijk. Het was wel een goede mail, hè?

  2. Sorry Chris, maar er staat foutieve informatie in je blog. Tweede tussenkop. Het is nadrukkelijk géén saai blogje.

  3. Ik krijg steevast als antwoord: ja maar dat geldt niet voor bedrijven of mensen met wie je samengewerkt hebt. Dat laatste bedoelen ze dan als “je hebt ooit een opdracht voor mij gedaan en dus mag het”.

  4. De MailChimp voor WP plugin ‘zegt’ uitdrukkelijk: “We raden je sterk aan om de dubbele opt-in ingeschakeld te houden. Deactivering kan resulteren in misbruik.”

    Het zal zeldzaam zijn, maar het zou kunnen dat iemand allerlei fake mailadressen erin gooit en/of andere mensen zonder hun medeweten aanmeldt.

    Is dat niet ook een reden om voor dubbele opt-in te kiezen? Of zeg je van, dat is zo onwaarschijnlijk, dat je je daar geen zorgen over hoeft te maken?

    • Ha Sonja, het is wat je zegt: het zal zeldzaam zijn maar inderdaad, het kan gebeuren. Ik heb het alleen zelf nog nooit meegemaakt (niet alleen niet op m’n eigen bescheiden lijstje, maar ook niet in klantpraktijken of in vorige bedrijven waar ik met grote lijsten en meer traffic werkte). Dus ik neig inderdaad naar “Onwaarschijnlijk”.

  5. Dag Chris,

    Ik kreeg onderstaande reactie van een bedrijf waarover ik een klacht had ingediend. Deze reactie is niet juist toch??

    “U heeft helemaal gelijk, mits ik aan massa mail had verstuurd. Ik heb uw e-mail adres die publiekelijk op het web staat van het net gehaald om u persoonlijk een e-mail te sturen, en dit is bij de wet niet verboden. Ik mag bedrijven aanschrijven op het e-mailadres dat publiekelijk beschikbaar is, net zoals ik bedrijven mag bellen via het algemeen nummer dat op hun website vermeld staan. Prima dat u een klacht heeft ingediend, mocht ik hier iets van horen stuur ik ze met alle plezier de onderbouwing van het feit dat dit geen spam is. Uiteraard zal ik in mijn systeem vermelden dat u geen interesse heeft. In ieder geval enorm bedankt dat u de moeite heeft genomen om mij een reactie terug te sturen.”

    • Ha René, ik wilde al antwoorden dat dat bedrijf wél gelijk had, maar heb toch nog even rondgekeken. Ik vond dit artikel van de onvolprezen Charlotte Meindersma. Zie ook de reacties bij dat artikel, en Charlotte’s antwoorden daarop. De conclusie: ook 1-op-1 acquisitiemails zijn onder de nieuwe wetgeving strikt genomen niet meer toegestaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *