Nou ja, zeg.

Ik dacht dat iedereen onderhand wel wist hoe het zit, met de wetgeving rond spam.

Maar afgelopen week kreeg ik een e-mail die ongeveer hier op neerkwam:

“Hoi, ik heb je e-mailadres op mijn lijst gezet en ik ga je voortaan mijn nieuwsbrief sturen. Als je dat niet wilt, laat het me dan maar even weten.”

Haha, ja leuk. Maar: nee.

Je kan niet zomaar vrolijk je hele adresboekje in Mailchimp, ActiveCampaign of MailerLite importeren en dan iedereen je nieuwsbrief gaan sturen.

En nee, ook niet al je LinkedIn-connecties, of mensen van wie je ooit een kaartje hebt gekregen.

Dat. Is. Wettelijk. Verboden.

De ACM (Autoriteit Consument & Markt) handhaaft die wetgeving. En daar zeggen ze erover:

“Boetes kunnen oplopen tot 900.000 euro per overtreding. Soms geven we eerst een waarschuwing.”

Sympathiek he? Dat ze soms vooraf waarschuwen.

Nou had de meneer in kwestie zijn spam-mail zo vrolijk en onbekommerd geformuleerd, dat ik hem een goedmoedige reply stuurde. Dat-ie er misschien maar geen gewoonte van moest maken. Omdat het niet mag.

Mailt-ie terug:

“Oh? Volgens de dame die me ondersteunt zit het helemaal goed.”

Okee, dan zijn er dus al twee mensen in Nederland die niet weten hoe het zit. En als er twee zijn, dan zijn er meer.

Dus: tijd voor een saai blogje over de anti-spamwet

Zo saai, dat ik het afdoe met een rijtje bullets en een paar links.

Het zit zo:

  • Je moet uitdrukkelijke toestemming hebben om mensen commercieel te mailen
  • Dat moet je ook duidelijk kunnen aantonen
  • Dat geldt voor e-mails, maar ook voor appjes en sms-berichten
  • Die mensen moeten duidelijk kunnen zien dat jij de afzender bent
  • Die mensen moeten zich makkelijk kunnen afmelden
  • Klanten mag je wel ongevraagd mailen, onder bepaalde voorwaarden

En hier zijn de linkjes:

Grijze gebiedjes?

Die zijn er eigenlijk niet.

Nou ja, je hebt nog zoiets als de koude verkoopmail. Maar die stuur je één op één, niet in bulk en niet vanuit een e-mailmarketingtool.

Ik denk niet dat de ACM daarvoor morgen op je stoep staat.

Niet wettelijk verplicht: de ‘dubbele opt-in’

‘Dubbele opt-in’ wil zeggen dat je mensen ná hun aanmelding een mailtje stuurt waarin ze nog een keer op een link moeten klikken om hun aanmelding definitief te bevestigen. Pas dan komen ze echt op je lijst.

Erg netjes, en daarmee voldoe je zéker aan de wetgeving rond spam.

Maar ik heb het altijd suf gevonden.

Je vraagt toch ook niet twee keer of je een meisje mag zoenen, als ze de eerste keer al ja heeft gezegd? Gaat ze alleen maar van twijfelen.

En het mooie is: die dubbele opt-in is niet wettelijk verplicht.

Veel mensen gebruiken ‘m echter wel, bijvoorbeeld omdat ze met Mailchimp werken en daarin was de dubbele opt-in lange tijd de standaard instelling. Maar al een tijdje geleden heeft Mailchimp dat aangepast.

Dus ik zou die dubbele opt-in gewoon lekker niet meer gebruiken.

Dit is allemaal zóó 2004

Want seriously, zo lang bestaat deze wetgeving al als het gaat om het mailen van consumenten. En sinds 2009 gelden dezelfde regels voor business-to-business marketing.

Niks nieuws onder de zon dus?

Nou, misschien toch wel een beetje.

In mei 2018 werd de Algemene Verordening Gegevensbescherming van kracht

Dat is de Nederlandse naam voor een Europese privacywet, de General Data Protection Regulation (GDPR). Vrij ingewikkeld allemaal, en het gaat over veel meer dan alleen e-mailmarketing.

Op hoofdlijnen: zolang je aan de anti-spamregelgeving van de ACM blijft voldoen, zit je qua e-mailmarketing nog steeds goed.

Er is één ding waar je misschien even naar moet kijken: dat je bij het verkrijgen van een e-mailadres (dus bij je e-book, je challenge, enzovoorts) duidelijk communiceert waarvoor je het gaat gebruiken. Want dat is wat strenger geworden sinds de AVG.

Lees dit artikel voor alle details.

(Wéér van Mieke van Rein. Die heeft er verstand van.)

Moet je je nou over van alles druk gaan maken?

Je moet je sowieso nooit te druk maken, dat is niet goed voor je.

De ACM heeft echt geen tijd om elke ZZP’er in Nederland te controleren.

Maar los van wetten en regels: e-mailmarketing werkt gewoon het beste als je toestemming hebt.

Dus:

  • Importeer nooit zomaar adressen in je e-mailmarketingtool
  • Laat mensen gewoon zichzelf aanmelden, via je website
  • Bijvoorbeeld met een goeie weggever, of een content upgrade
  • Vertel daarbij wat ze kunnen verwachten

That’s all folks.

Toegift: hoe gaat jouw e-mailmarketing tool om met de GDPR/AVG?
De in dit artikel genoemde nieuwe privacywetgeving – de Europese General Data Protection Regulation (GDPR), ofwel Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) – heeft consequenties voor leveranciers van e-mailmarketingtools. Zij moeten een aantal zaken op orde hebben, ook als ze zelf niet in de EU zijn gevestigd. Bij de ‘grote jongens’ kun je er gevoeglijk vanuit gaan dat dat ook het geval is. Bedrijven als Mailchimp en ActiveCampaign hebben vele duizenden klanten in de EU, ze moeten wel. Wil je weten hoe jóuw e-mailmarketingtool omgaat met de GDPR, google dan op “{naam e-mailmarketingtool} GDPR“. Waarschijnlijk vind je dan al snel informatie op de site van je eigen aanbieder. Zo niet, dan is het misschien een goed idee om je aanbieder er een mailtje over te sturen.

Aanvullende informatie

E-mail regelgeving: de 4 meest gestelde vragen

16.08.2018 Qamel – Mieke van Rein

Gratis weggever en salesfunnels: hoe bouw je legaal een maillijst op?
03.12.2018 Charlotte’s Law & Fine Prints – Charlotte Meindersma

Mag je bestaande klanten mailen?
21.05.2019 Charlotte’s Law & Fine Prints – Charlotte Meindersma

Nationale E-mail Benchmark 2019: heeft de AVG invloed op de ratio’s?
20.06.2019 Measuremail – Barbara de Jong, Bart Vossen (op frankwatching.nl)

Misschien ook interessant voor je:

Dit blog delen met je netwerk? Be my guest! 👉

Je las een blog van moi – Chris Rommers

Meer van dit soort blogs lezen? Meld je hier aan voor mijn wekelijkse mails. Mooi meegenomen: als bonus ontvang je dan een gratis e-book over hoe je je mailinglijst sneller kunt laten groeien.

Wil je een betere website en meer conversie? Dit kan ik voor je doen:

Over mij: