Voorbeeld onderwerpregels e-mail nieuwsbrief

8 soorten onderwerpregels waardoor je e-mails wél worden geopend en gelezen

Als je een e-mailnieuwsbrief of commerciële mail verstuurt, dan wil je natuurlijk dat die wordt geopend. Da’s nog best een uitdaging.

De meeste e-mail marketing programma’s laten zien hoeveel mensen je e-mails openen – en soms is dat ronduit confronterend.

Een goede onderwerpregel maakt het verschil

In dit artikel lees je welke onderwerpregels de openingspercentages van je nieuwsbrief verbeteren, plus 9 bonustips.

En wil je weten hoe het zit met symbolen en emojis in je onderwerpregel? Komt ook aan bod, helemaal aan het einde.

Enjoy.

Type 1: De vragende onderwerpregel

Onderwerpregels in de vorm van een vraag werken goed omdat ze de lezer aan het denken zetten. De beste vragen roepen herkenning op bij de lezer en refereren aan eigen ervaringen, liefst met een “problematisch” tintje.

Vragende onderwerpregels suggereren dat de lezer niet de enige is met een bepaald gedrag of probleem én dat de inhoud van de e-mail informatie biedt over ervaringen van anderen, implicaties en oplossingen.

Voorbeeld onderwerpregels:

  • Check jij meteen je mail als je ’s ochtends opstaat?
  • Heb je moeite om de vakantiekilo’s eraf te krijgen?

Het eerste voorbeeld past prima boven de nieuwsbrief van een time management trainer die donders goed weet dat e-mail onder zijn doelgroep de numero uno afleider in een drukke werkdag is. Het tweede voorbeeld zou zomaar van Basic Fit kunnen zijn, boven hun nieuwsbrief van september.

Tussendoortje: meer en sneller e-mailadressen verzamelen voor je mailinglijst? Klik hier voor tips

Type 2: De “Hoe…?” onderwerpregel

Okee, in het Engels klinkt dat beter: ik bedoel natuurlijk de “How to…” onderwerpregel. Maar in het Nederlands werkt-ie in de praktijk net zo goed.

Voorbeeld onderwerpregels zijn:

Onderwerpregel e-mail nieuwsbrief type How To
  • Hoe je meer bezoekers naar je site krijgt in 5 simpele stappen
  • Hoe je een succesvol salarisgesprek voert met je baas
  • Hoe je makkelijk honderden euro’s per jaar bespaart op je telefoonrekening

De “How to” is een evergreen, niet alleen in e-mailmarketing. Kijk volgende keer in de supermarkt in het tijdschriftenschap maar eens naar de covers van de Linda en Happinez: 10 tegen 1 dat je dat soort titels ziet staan. Dat is niet voor niks: het verkoopt meer tijdschriften.

Let wel op dat je zo’n onderwerpregel altijd over het eindresultaat laat gaan, niet over de inspanning. Of nog beter, impliceer dat dat eindresultaat met weinig inspanning kan worden bereikt (“5 simpele stappen”, “makkelijk”).

Type 3: De schaarste-onderwerpregel

Ook dit type is zo oud als de weg naar Rome. We geven het niet graag toe, maar de angst om achter het net te vissen een ingebakken menselijke reflex.

Een paar voorbeeld onderwerpregels:

  • Alleen vandaag: gratis verzending bij je bestelling
  • Nog maar 3 kaarten beschikbaar
  • Laatste dag early bird korting

Marktkoopmannen gebruiken deze techniek als ze op zaterdagmiddag “De laatste 3 bossen rode rozen!” in je oor toeteren. En ook in onderwerpregels kun je er perfect gebruik van maken.

Type 4: De aankondiging

Woorden en termen als “nieuw” en “{Bedrijfsnaam} introduceert…” geven lezers het gevoel dat je e-mail informatie bevat die ze nog niet kennen. Dat heeft meer impact dan je misschien zou denken: uit onderzoek blijkt dat mails met deze termen in de onderwerpregel tot bijna 10% meer geopend worden.

Denk aan:

  • Nieuw: de zomercollectie van Nike
  • Update in uw boekhoudprogramma
  • Chris Rommers introduceert nieuwe contentservice

Zoals je ziet aan het laatste voorbeeld: dubbelop kan ook.

Onderwerpregel e-mail nieuwsbrief type aankondiging

Type 5: Onderwerpregels met getallen

Met een getal in je onderwerpregel schep je een verwachting én geef je precies aan wat mensen gaan krijgen.

In vergelijkende tests blijkt zelfs dat onderwerpregels met getallen tientallen procenten beter presteren dan zonder getallen.

Om er een paar te noemen:

  • 8 onderwerpregels waardoor je nieuwsbrief meer wordt gelezen
  • 40 tips om je website beter vindbaar te maken
  • In 3 stappen naar meer sales

Let op: hogere of lagere aantallen spelen een rol. Niemand wil in 40 stappen naar meer sales.  Anderzijds: 3 tips voor een betere vindbaarheid van websites zou karig en ongeloofwaardig klinken.

Type 6: De nieuwsgierigheidsprikkel

Nieuwsgierigheid is een psychologisch fenomeen waarop je kunt inspelen in de onderwerpregel van je nieuwsbrief. Daar is zelfs wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Als we iets niet weten, geeft dat ons het gevoel dat we iets missen en gaan we op zoek naar informatie om dat gemis op te heffen.

Maar daar zit wel een subtiel extra laagje in: het werkt alleen als er een basisinteresse is over het onderwerp. Je krijgt mij bijvoorbeeld niet nieuwsgierig met een vraag als “Weet jij hoeveel ballen er in de ballenbak bij Ikea zitten?”.

Het helpt ook als er al een beetje – maar onvoldoende – voorkennis is. Met andere woorden: je doelgroep heeft de klok wel horen luiden, maar weet niet waar de klepel hangt.

Je kunt daar bijvoorbeeld zo op inspelen:

  • 9 van de 10 marketing managers maken deze cruciale fout
  • Het geheim achter Google’s zoekmachine-logica

In het eerste voorbeeld worden marketing managers aangesproken (maar ook mensen die marketingtaken uitvoeren of met of onder marketing managers werken). Het tweede voorbeeld suggereert het antwoord op de vraag hoe Google nu écht werkt (iets waar iedereen met een website gráág achter zou komen).

Nieuwsbrief onderwerpregel die nieuwsgierig maakt

Type 7: Onderwerpregel met verrassingseffect

Ons brein houdt van verrassingen. Een verrassing geeft ons plezierige prikkels. Een onderwerpregel die een glimlach veroorzaakt, een onverwacht voordeel biedt of een opvallende gedachtenkronkel voorlegt, onderscheidt jouw e-mail van de tientallen andere mails in de inbox van je nieuwsbrieflezer.

Voorbeeld onderwerpregels:

  • Wat Louis van Gaal jou kan leren over subtiel communiceren
  • Met plezier meer belasting betalen

Dit is misschien wel een van de moeilijkste tactieken. Er komt vaak humor bij kijken – meligheid ligt op de loer. Maar als de inhoud van je nieuwsbrief aanknopingspunten biedt, experimenteer er dan zeker eens mee.

Type 8: De gepersonaliseerde onderwerpregel

Veel e-mail marketing programma’s bieden de mogelijkheid om de inhoud, maar ook onderwerpregels te personaliseren.

Zo kun je onderwerpregels maken als:

  • Chris, hoe presteert jouw website in Google?
  • Chris, ken je deze klassieke valkuil in e-mail marketing?
  • Chris, we hebben nog 3 kaartjes voor ons seminar

Zo spreek je je lezer persoonlijk aan. Als dat op een first name basis kan, is dat des te mooier, want nog persoonlijker.

Vind je het een beetje ordi? Tja, ook hier zijn onderzoeken naar gedaan en de overwegende conclusies zijn dat het echt helpt: soms worden nieuwsbrieven wel tot 15% meer geopend.

🤔 Symbolen (emoji’s, emoticons) in je onderwerpregel?

Tegenwoordig kun je ook symbolen in je onderwerpregel opnemen. Op een enkel verouderd e-mailprogramma na (bijv. Outlook 2003) wordt dat altijd goed weergegeven. Wel kan de weergave per e-mailclient verschillen.

Sommige nieuwsbrieftools bieden je al een kant-en-klare optie om emoji’s (emoticons) in de onderwerpregel op te nemen, maar je kan ook zelf invoegen of copy/pasten.

Op deze website vind je emoji’s/emoticons die je eenvoudig naar je onderwerpregel kunt copy/pasten.

Of het helpt? Daar zijn nog niet heel veel cijfers over bekend. Ik vond wel een interessant artikel op Medium dat diep en genuanceerd ingaat op het gebruik van emojis in onderwerpregels.

Meer aanmeldingen via je weggever

Bonus tips voor een hogere open ratio van je mails

Combineer verschillende types onderwerpregels

Je zag het al bij sommige voorbeelden: vaak kun je verschillende types onderwerpregels combineren. Als één tactiek resultaten geeft, waarom zou je er dan niet 2 of 3 gebruiken?

Maak onderwerpregels niet te lang

E-mailprogamma’s laten een beperkt aantal tekens van de onderwerpregel zien. Het heeft dus geen zin om ontzettend lange onderwerpregels te maken.

Bovendien worden mails heel vaak op mobiele telefoons gelezen – en die laten nog minder van de onderwerpregel zien dan e-mailprogramma’s op grotere schermen.

Concrete optimale lengte:

  • Voor mobiele telefoons: max. 30 à 40 karakters
  • Voor computerschermen: max. 60 à 70 karakters

Uit ervaring met verschillende soorten klanten weet ik dat nieuwsbrieven al gauw voor 50% of meer mobiel worden gelezen. Dus eigenlijk zit je vast aan die max. 30 tot 40 karakters.

Dat is nog best lastig, veel voorbeelden in dit artikel gaan er ook ruim overheen. Lukt het niet, zorg dan in ieder geval dat de belangrijkste info vooraan in je onderwerpregel staat.

Uitzondering op deze regel: communicatie over een zeer specifiek onderwerp met een zeer specifieke doelgroep. In dat geval kunnen langere onderwerpregels (met dus meer informatie) beter werken.

Gebruik ook de preview-tekst

Veel e-mailprogramma’s laten behalve de onderwerpregel ook alvast een klein stukje van de mailtekst in de inbox zien. De preview-tekst, soms ook wel preheader-tekst genoemd. Dat zijn dan de eerste woorden die het programma in de e-mail ziet staan.

Sommige nieuwsbriefprogramma’s (o.a. MailChimp en ActiveCampaign) bieden je de mogelijkheid om die preview-tekst cq. preheader-tekst apart in te vullen: het wordt dan niet zichtbaar in de mail, maar wel direct na of ander de onderwerpregel in de inbox.

Kijk eens goed naar je afzendergevens (afzendernaam en -adres)

Naast de onderwerpregel zien lezers van je nieuwsbrief als eerste de afzendergegevens.

Zorg dat je als afzendernaam een voor de lezer vertrouwde bedrijfsnaam gebruikt, of – als de aard van je nieuwsbrief, business of doelgroep het toelaat – een vertrouwde persoonsnaam.

Kijk ook eens naar het afzenderadres: is in jouw geval een persoonlijk adres (bijv. chris@rommers.nl) beter dan een zakelijk adres (bijv. info@rommers.nl)?

Onderwerpregels: gebruik vertrouwde afzendernaam en afzenderadres

Varieer je onderwerpregels

Als je elke week een nieuwsbrief verstuurt met sterk vergelijkbare onderwerpregels, dan wordt het sleets. Werp dus bij elke nieuwsbrief een blik op je vorige mailings om te voorkomen dat je in herhaling valt.

A/B-test onderwerpregels

De open ratio van je nieuwsbrief is een meetbaar gegeven en dus kun je testen welke onderwerpregels het beste werken.

Als je nieuwsbrieftool een A/B-test functie biedt, hoef je daarvoor niet verschillende mailings naast elkaar te leggen maar kun je het binnen één mailing testen. Dan kun je bijvoorbeeld 2 varianten van je nieuwsbrief naar 2 segmenten van je verzendlijst sturen, waarna de rest van de verzendlijst automatisch de versie met de beste presterende onderwerpregel ontvangt.

Tip: gebruik bij A/B-testen altijd maar één variabele om te testen, anders weet je nog niet wat voor de verbetering heeft gezorgd.

Kruip in de huid van je doelgroep

Probeer je voor te stellen wat je lezers bezig houdt en wat hun uitdagingen zijn. Misschien in het algemeen, maar wellicht ook in een specifieke situatie of periode (denk aan het voorbeeld van de Basic Fit mailing die het best kort na de vakantieperiode kan worden verzonden). Die basisgedachte kun je combineren met bijna alle voorbeelden van onderwerpregels in dit artikel.

Gebruik geen misleidende onderwerpregels

Natuurlijk zijn er misleidende onderwerpregels te verzinnen waardoor meer mensen je mails openen. En nee, ik geef geen voorbeelden.

Het werkt namelijk maar één keer en dan alleen voor je open ratio – niet voor je doorklikratio. Wat je ook zult zien stijgen: het aantal afmeldingen.

Dus keep it real: prikkel gerust met je onderwerpregel maar zorg wel voor een logische aansluiting bij de inhoud van de e-mail.

Duik in de historie van je eigen e-mail nieuwsbrief

Verstuur je al langer e-mail nieuwsbrieven en/of andere commerciële mails? Dan beschik je over historische data waaruit je conclusies kunt trekken.

Maak een spreadsheetje met al je mailings, hun onderwerpregels en openingspercentages. Neem voor de volledigheid ook verzenddata en verzendtijden op in dat overzicht (een mail om 11 uur ’s avonds of op eerste Kerstdag heeft andere openingspercentages dan een mail op dinsdagochtend).

Deze exercitie kan je waardevolle inzichten opleveren over welke onderwerpregels het beste werken voor jouw specifieke lezerspubliek.

Meer aanmeldingen via je weggever

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *