Ik zit elke drie maanden bij de pedicure.

Nee, lolbroek: niet om m’n teennagels te lakken. Ik heb gewoon wat moeilijke, onderhoudsgevoelige voetjes.

Anyways: mijn pedicure had óók klachten.

Maar dan qua online marketing.

Ze deelt een praktijkgebouw met een fysiotherapeut, masseur, huidtherapeut en acupuncturist. Allemaal met een eigen website. Maar ze hebben ook een gezamenlijke website.

En mijn pedicure krijgt het niet voor elkaar om haar praktijkgenoten daar te laten bloggen.

“Hoe krijg ik ze nou aan het bloggen?”

zuchtte ze, terwijl ze vakkundig en bijna pijnloos een ongerechtigheid onder m’n rechtervoet wegfreesde.

Ik lag toch in die stoel, dus ik rekende haar voor hoe ze haar argumenten wat aantrekkelijker kon presenteren op de volgende praktijkvergadering.

“Als jullie allemaal één keer per tien weken een blogje schrijven – da’s vijf blogs per persoon per jaar, en zes per jaar voor één iemand die pech heeft – dan zijn dat 26 blogs per jaar. En als iedereen eens per vijf weken een blog schrijft, dan zijn het er 52 per jaar. Elk artikel kun je delen op social media. En jullie blogs zijn waarschijnlijk toch tijdloos, dus na een tijdje kun je ze gewoon nog een keer delen. Instant traffic.

(Iedereen die denkt dat je een blog maar één keer kunt delen, zit er hopeloos naast. Check dit artikel van Nicky Corts.)

Ik vroeg m’n pedicure of ze een klein beetje sjoege had van SEO. Dat had ze.

“Mooi”, zei ik. “Dan voorzie jij je collega’s van onderwerpen waarop mensen vaak zoeken in Google. Hoeven ze daar zelf niet over na te denken, dat scheelt weer. En als jij er tijd in stopt om ze te helpen, kunnen ze het niet maken om géén blog te schrijven, toch?”

Enthousiast geknik aan het voeteneinde

“En zet alle blogdata in je digitale agenda, en deel die als afspraken in hún agenda’s. Dan kunnen ze er niet omheen en iedereen ziet van elkaar wanneer ze aan de beurt zijn.”

Ondertussen waren m’n onderdanen bijna weer helemaal huppelproof, en ik sloot af met een bonustip. Waarschijnlijk de belangrijkste.

“Wrijf erin dat het geen corvee is: het is marketing en het levert geld op. Niemand hoeft de NS Publieksprijs te winnen. Als jullie per jaar 26 of 52 redelijke tot goede blogartikelen op de site zetten, met een beetje SEO-aandacht, dan krijg je gewoon meer traffic. En dus meer cliënten.”

Ik kreeg als dank een gratis potje voetpoeder mee

En kwam, mooi meegenomen, op het idee voor dit blogje.

Want wat voor mijn pedicure geldt, geldt natuurlijk ook voor jou.

Je hoeft van mij niet te bloggen. Maar het is wel goed voor je business.

Misschien ben je in je eentje, en is 26 of 52 blogs per jaar hoog gegrepen. Doe er dan eentje per maand. Of twee, in een gekke bui.

Ik brom het je: na een jaar heb je minstens anderhalf tot twee keer zoveel traffic als nu. Je moet alleen wel beginnen.

“Ja maar, ik kan niet bloggen en ik snap niks van SEO”

Dan koop je de cursus bloggen voor beginners van Kitty Kilian en de SEO-cursus van Ruben Bunskoeke.

Kost geld ja, en tijd. Dat noemen we “investeren”.

PS:

Aan alle lezers die me kennen en die weten dat ik zelf amper blog: jajajaja ja-haaa.

Je hebt gelijk, pot en ketel en zo.

Maar toevallig blog ik de laatste tijd wél vaker. En ik zie m’n traffic weer toenemen, en m’n leads ook.

Ik kan mezelf wel voor m’n kop slaan dat ik m’n eigen advies niet opvolg, want het is gewoon er-rug goed advies.

Dus: doe wat ik zeg, niet wat ik (niet) doe.

En nu, huphup: ga een blogje schrijven.

Dit blog delen met je netwerk? Be my guest! 👉

Je las een blog van moi – Chris Rommers

Meer van dit soort blogs lezen? Meld je hier aan voor mijn wekelijkse mails. Mooi meegenomen: als bonus ontvang je dan een gratis e-book over hoe je je mailinglijst sneller kunt laten groeien.

Wil je een betere website en meer conversie? Dit kan ik voor je doen:

Over mij: