Content upgrade om je lijst te laten groeien

Hoe je met een content upgrade je lijst sneller kunt laten groeien

Wel eens gehoord van een content upgrade? Daarmee kun je het aantal aanmeldingen voor je mailinglijst drastisch verhogen – zonder al te veel moeite.

Klinkt goed? Lees dan verder, want in dit artikel leg ik uit wat content upgrades zijn en hoe je ze op je website plaatst. Inclusief voorbeelden die je zo kunt overnemen.

Wat is een content upgrade?

Een content upgrade is een weggever of lead magnet gericht op het verkrijgen van aanmeldingen voor je mailinglijst, afgestemd en aansluitend op de inhoud van een specifiek blogartikel of specifieke pagina op je website. In ruil voor hun e-mailadres bied je je lezers een aanvulling op de inhoud van het artikel of de pagina, vaak in de vorm van een downloadbare PDF.

Waarom werkt een content upgrade zo goed?

Een content upgrade biedt extra waarde in het verlengde van de inhoud die de bezoeker op dat moment al aan het lezen is.

Simpel voorbeeld:

  • Op je website staat een blogartikel “10 tips om…”
  • Binnen dat artikel biedt je een e-book aan met nog eens 20 extra tips.

Ga maar na: als die 10 eerste tips al goed zijn, waarom zou de lezer zijn e-mailadres dan niet willen achterlaten 20 extra tips?

Een content upgrade sluit precies aan bij de behoefte van een lezer op dat moment, en converteert daarom beter dan een algemene weggever.

Ter vergelijking: als 2% van alle bezoekers van je website je algemene weggever downloadt, doe je het al aardig. Bij content upgrades kan de conversie oplopen tot 20%.

Ik grijp die percentages niet uit de lucht: dat weet ik uit praktijkcases van klanten.

Wanneer pas je een content upgrade toe?

Content upgrades bij content die je al hebt

Het mooie van een content upgrade: je kunt het toepassen op content die je al hebt.

Begin met het laaghangende fruit: als je regelmatig blogt, heb je altijd artikelen die het beter doen dan andere artikelen.

Het zijn de uitschieters: ze zorgen in hun eentje voor een substantieel deel van je traffic. Vaak via Google, maar het kan ook zijn omdat zo’n artikel veel wordt gedeeld (daar zit dan vaak een correlatie tussen).

Je kunt dat makkelijk nagaan in de statistieken van je website. Bekijk die statistieken wel over een langere periode, zodat je een representatief beeld krijgt, waar je de pieken (bijvoorbeeld omdat je een blog naar je lijst hebt gemaild) uitfiltert.

Content upgrades bij nieuwe content

Je kunt een content upgrade natuurlijk ook direct verwerken in een nieuw blogartikel. Je neemt dan iets meer een gok, want je weet nog niet of het artikel veel bezoekers gaat krijgen – afgezien van bezoekers die toch al op je lijst staan.

Omdat het niet ontzettend veel werk is om een een content upgrade te maken (daarover hieronder meer), kun je dat gokje nemen. Maar persoonlijk zou ik altijd eerst naar bestaande content kijken.

Is het veel werk om een content upgrade te maken?

Een content upgrade vraagt wat werk, maar je hoeft het niet per se heel ingewikkeld te maken.

En zoals gezegd: soms hoef je er niet eens extra content voor te bedenken, je kunt gebruik maken van content die je al hebt. Verderop in dit artikel een aantal voorbeelden.

Naast de content moet je natuurlijk wel een aanmeldmogelijkheid maken. Ook dat hoeft niet al te moeilijk te zijn. Verderop in dit artikel een uitleg, inclusief tips voor tools die je kunt gebruiken.

Voorbeelden van makkelijke content upgrades

Hieronder een aantal content upgrade voorbeelden die je snel kunt uitvoeren – omdat ze uitgaan van bestaande content. Take your pick.

1. PDF-download van het volledige artikel

Makkelijker wordt het niet: biedt het complete artikel aan in de vorm van een downloadbare PDF. Neville Medhora van Kopywriting Kourse (ja, zo schrijft hij dat) doet dat bijna in al zijn blogs.

Content upgrade: download van het complete artikel
Voorbeeld content upgrade op de site van Neville Medhora onderaan een lang artikel (in dit geval een gastblog) van 3.000+ woorden.

Dit werkt vooral goed bij erg lange, informatierijke blogs die bezoekers graag nog eens op hun gemak zouden willen nalezen.

Je biedt niet zozeer extra informatie, maar wel extra gemak – en dat is ook wat waard.

Als je snel aan de gang wilt met content upgrades en je hebt lange blogs met veel informatie, dan is dit een ideale manier.

2. Een samenvatting van het artikel

Deze content upgrade lijkt een beetje op de eerste variant.

Maar in plaats van het complete artikel biedt je een samenvatting: een ‘cheat sheet’ of ‘checklist’ met alle informatie makkelijk verteerbaar op één of twee A4-tjes.

Hiervoor hoef je dus ook geen nieuwe content te bedenken: je comprimeert alleen de bestaande bloginhoud naar een kort, overzichtelijk en makkelijk printbaar formaat.

Een aantal jaren geleden runde ik een internetbureau. Daar heb ik deze content upgrade toegepast op een pagina met 10 basale SEO-tips, die erg goed scoorde in Google.

Voorbeeld content upgrade: samenvatting of cheat sheet van het artikel
Voorbeeld van een content upgrade in de vorm van een ‘cheat sheet’ van de content van het volledige artikel

Zoals je ziet bood ik hier de content upgrade al direct bovenin het artikel aan. Door het gele kader valt de content upgrade goed op en een paar screenshotjes maken het visueel en concreet.

3. Verplaats een deel van de content naar een content upgrade

Stel: je hebt een mega-artikel met veel tips. Niet zomaar een paar tips, maar tientallen.

In dat geval kun je een aantal tips weghalen uit het blogartikel en een content upgrade maken waar wél alle tips in staan.

Deze content upgrade is wat krachtiger dan de eerste twee voorbeelden, omdat je nu echt extra informatie aanbiedt.

Maar je hoeft er nog steeds geen extra content voor te ontwikkelen, dus ook dit is weer een snelle manier om een content upgrade te maken.

4. Case stories

Kun je content upgrades ook aanbieden op reguliere, meer commerciële pagina’s van je website, in plaats van in blogartikelen? Jazeker.

Op een pagina over een van je diensten of producten kun je bijvoorbeeld een case story aanbieden van een klant die succesvol jouw product of dienst heeft gebruikt.

Misschien heb je die case stories al, dus in dat geval is je contentinspanning ook weer beperkt. Het is zelfs niet erg om een case story te gebruiken die elders al op je site te lezen valt: bedenk dat bezoekers meestal maar enkele pagina’s van je site bekijken.

Je zit dan al heel dicht tegen de commerciële intentie van de bezoeker aan, dus is het slim om met zo’n e-mailadres wat meer te doen dan het alleen maar aan je algemene mailinglijst te zetten.

Je kunt bijvoorbeeld denken aan een korte mailsequence in het verlengde van het onderwerp van de pagina en de case story – of zelfs gerichte opvolging per e-mail door je verkoopafdeling.

5. Transcripties

Werk je met vlogs of podcasts? Super – maar veel mensen vinden het toch prettig om inhoud te lezen in plaats van te bekijken of beluisteren.

Voor die mensen kun je een content upgrade in de vorm van een transcriptie aanbieden. Vraagt wat typewerk, maar je hoeft nog steeds geen nieuwe content te bedenken.

Dat typen kun je trouwens ook goedkoop uitbesteden. Ik heb het even gegoogeld en het kan al vanaf € 1,20 per minuut opgenomen audio of video. Daar kun je het zelf niet voor doen.

Content upgrades die iets meer werk vragen

Ben je bereid om wat meer tijd te steken in het maken van een content upgrade door nieuwe aanvullende content te bedenken bij een blogartikel of pagina? Hieronder een paar ideeën daarover.

  • Templates / sjablonen
    Iedereen is gek op templates en sjablonen, omdat ze nu eenmaal een hoop tijd schelen. Voorbeeld: een Word-sjabloon voor een curriculum vitae in een blogartikel over effectieve CV’s.
    .
  • Oefeningen
    Dit kan bijvoorbeeld goed werken in blogs over sport, beweging en gezondheid. Voorbeeld: een PDF met ademhalingsoefeningen in een blog over yoga.
    .
  • Recepten
    Inkoppertje voor foodbloggers: een recept op een printbaar A4-tje. Kan zelfs als je het hele recept al in het artikel zelf hebt beschreven.
    .
  • Spreadsheets
    Met een spreadsheet kun je relatief makkelijk een ‘tool’ maken voor bepaalde berekeningen. Voorbeeld: in een blog over de berekening van bruto versus netto salaris kun je een spreadsheet aanbieden waarin iemand alleen maar wat cijfertjes hoeft in te vullen om erachter te komen wat hij netto overhoudt van zijn bruto salaris.
    .
  • Gedetailleerde instructies
    Leg je in een blog op hoofdlijnen uit hoe iets werkt en hoe lezers dat zelf kunnen doen? En krijg je op die blog wel eens reacties met vragen als “Ja, maar hoe doe ik dan {ding waarover je niet alle details hebt verteld}?” Werk dan de instructies uit het artikel verder uit en biedt die aan als content upgrade.

You get the picture.

Als ik niet zo lui was zou ik nu natuurlijk een content upgrade aanbieden met nog meer voorbeelden. Misschien doe ik dat nog wel een keer, als ik over een tijdje zie dat dit artikel veel bezoekers trekt. ;-)

Hoe plaats je de content upgrade in een blog of pagina?

Concreet moet je een aanmeldformuliertje in het artikel of de pagina plaatsen. Alle e-mail marketing programma’s bieden een functie om zo’n formuliertje te maken, dus je kan het gewoon daarmee doen.

Zelf maak ik voor content upgrades vaak gebruik van MailMunch, een tool waarmee je pop-ups, maar ook gewone formuliertjes op je site kunt zetten.

Daarmee kun je heel makkelijk en snel zo’n formuliertje maken, aan de beoogde lijst in je e-mail marketing programma koppelen en in je site plaatsen.

(Een bekende en vergelijkbare tool is OptinMonster. Die tool biedt een functie die MailMunch niet heeft: een zogeheten two-step form, dat erg conversiebevorderend schijnt te zijn. Daar wil ik binnenkort ’s naar gaan kijken – en er wellicht een artikel over schrijven – maar voor dit moment: dit is hun website.)

Tips bij het plaatsen van je formulier:

  • Maak het visueel opvallend, bijvoorbeeld door een kader met een afwijkende achtergrond kleur en een visual (bijvoorbeeld een cover of screenshot van de content upgrade).
    .
  • Denk er even over na waar het formulier het best zou werken: aan het begin of het eind van het artikel? Bij erg lange artikelen kun je het ook allebei doen natuurlijk.
    .
  • Zorg voor meetbaarheid. Laat de e-mailadressen bijvoorbeeld binnenkomen op een aparte lijst of op een segment van je hoofdlijst (bij Mailchimp is dat laatste het beste omdat het in Mailchimp onhandig is om met meerdere lijsten te werken).

Bonustip: upgrade je content upgrade

De kracht van een content upgrade is dat je aanbod aansluit op een specifieke informatiebehoefte.

Vaak is er een verband tussen enerzijds de content in je artikel en de bijbehorende content upgrade, en anderzijds je diensten of producten.

Denk daar eens over na…

Zou je bijvoorbeeld, na het verstrekken van de content upgrade, de bezoekers met een mailsequence nog wat mailtjes kunnen sturen met inhoud die commerciëler is, maar nog steeds helemaal aansluit bij de initiële informatiebehoefte?

Ik gaf eerder al een voorbeeld met de case study, maar er zijn allerlei varianten denkbaar natuurlijk.

Een voorbeeld:

  1. Blog: over schrijven van betere webteksten
  2. Content upgrade: cheat sheet met alle tips op een rij
  3. Follow-up mails: extra tips en toewerken naar verkoop van een schrijftraining

Ook hier geldt weer: kijk eerst naar je statistieken voor je hier tijd insteekt.

Kijk een tijdje aan of de content upgrade goed converteert. Is dat het geval, dan loont het de moeite om extra tijd aan een commerciële follow-up te besteden.

.

Meld je aan voor mijn blogupdates

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *