Sharon van der Sluis is een mindfulnesstrainer en -coach, gevestigd in Den Haag. Ze meldde haar website aan voor een Happy Homepage Make-Over en schreef daarbij:

“Ik bied trainingen aan voor bedrijven en particulieren en wil daar wat duidelijker onderscheid in maken. Nu staat het een beetje door elkaar. Kan hier echt tips voor gebruiken. :)”

Komt-ie, Sharon

Je zegt dat je zakelijke en particuliere aanbod door elkaar staat. Maar er staat sowieso nogal veel op je homepage. Terwijl dat niet echt nodig is.

Mensen snappen ongeveer wel wat mindfulness voor ze kan doen. Mogelijk weten ze nog niet precies hoe het werkt, maar ze hebben de klok al wel horen luiden. Dat pluk ik niet uit de lucht: ik heb een ienie-mienie-zoekwoordenonderzoekje gedaan.

Ik zag dit:

Dit is nog maar het topje van de ijsberg. Waar het op neerkomt: er wordt in Google vaker gezocht op “mindfulness” dan op “fietsenmaker”. En mensen snappen dat daar trainers en coaches voor zijn, ook in Den Haag.

Dus terwijl jij op je homepage de geneugten van mindfulness uitlegt, en de pijnen en problemen van je lezers probeert te duiden, denken zij:

“Shut up and take my money.”

Bij wijze van spreken.

Je bezoekers weten al dat ze mindfulness willen

Ze moeten alleen nog even kiezen in welke vorm. Dus laat ze snel de mogelijkheden zien, daar komen ze voor.

Hieronder: hoe ik het zou doen

Klik op de plaatjes om ze in het groot te bekijken (ze openen in een nieuwe tab, klik er daar nog een keer op om de afbeelding op ware grootte te zien). Onderaan de pagina licht ik de gemaakte keuzes toe.

Je huidige homepage:

Homepage vóór de make-over

Hoe ik het zou doen:

Homepage na make-over

Toelichting, van boven naar beneden:

  • De naam van je site in je logo en je tagline daaronder zijn top: bezoekers snappen meteen waar je website over gaat. Niks meer aan doen.
    .
  • Open de pagina met een introductie. De kop die je nu hebt is prima. Er staat ‘mindfulness’ in (dat moet ook), en ik vermoed dat veel van je klanten aanslaan op een term als ‘work-life balance’. En het past natuurlijk ook mooi bij je zakelijke doelgroep. Het tekstje zelf kan echter wel een stukkie korter: kwestie van even terugbrengen naar de essentie. Clarity beats persuasion: het hoeft geen proza te zijn, het gaat erom dat mensen in een paar zinnen begrijpen wat je doet.
    .
  • En dan, bam: met de deur in huis. Je biedt trainingen en coaching voor particulieren, en mindfulness voor bedrijven. Dat zijn drie tekstblokjes: kopje, uitlegje, opvallende doorklikbutton – en klaar ben je. Met het vierde blokje “Wat is mindfulness?” bedien je ook de bezoekers die toch eerst wat meer over mindfulness in het algemeen willen lezen.
    .
  • Ik zag dat je af en toe een gratis introductieworkshop geeft. Die zou ik zeker al op de homepage vermelden, in het eerste blokje. Doe dat gerust in vette tekst, dan klikken mensen zeker door. Als die gratis workshop een belangrijk verkoopmiddel voor je is, dan zou je zelfs kunnen overwegen om er op de homepage apart aandacht aan te geven.
    .
  • Laat in dat eerste blokje ook zien dat je in Den Haag zit, dat is voor veel bezoekers relevant. Om diezelfde reden is het een goed idee om je vestigingsadres of de adressen van je Haagse trainingslocaties in de footer van je site te zetten. Dan wordt dat op elke pagina duidelijk. En het is ook fijn voor Google..
    .
  • Je hebt een mooi e-book als weggever, dat zetten we onder je diensten. Er wordt in Google 2.900 keer per maand gezocht op ‘mindfulness oefeningen’, gebruik het woordje ‘oefeningen’ daarom een paar keer in het tekstje bij dat e-book. Niet eens zozeer vanwege de vindbaarheid, maar omdat die term dus blijkbaar – volgens Google – bij veel mensen in het hoofd zit.
    .
  • Prima om jezelf nog een keer te laten zien op de homepage. Ik heb de tekst wat ingekort, want je nodigt mensen toch uit om verder te klikken naar een aparte pagina. En het kon sowieso wat puntiger, zonder dat je veel minder vertelt.
    .
  • Testimonials zijn altijd goed. Wat ik altijd doe: pak een van de meest opvallende zinnen uit zo’n testimonial, en zet die als kopje erboven. Doe dat ook op de pagina waar je alle testimonials bij elkaar hebt staan, dat scant wat lekkerder.
    .
  • Dat hele contactgebeuren onderaan je huidige homepage, dat heb ik geschrapt. Mensen nemen zelden direct vanaf de homepage contact op: ze klikken eerst verder. Bovenin staan je mail en telefoonnummer al, en het menu ‘Contact’ in je menu. Mensen vinden dat wel. Bovendien: je hebt keurig op elke andere pagina in je website een call-to-action staan.

Bottom-line

Je homepage kan een stuk korter. Je kunt een hoop weglaten en inkorten. Je diensten voor particulieren en bedrijven bijten elkaar niet: zet ze gewoon op een rijtje naast elkaar.

Het resultaat is dat bezoekers al zonder te scrollen zien wat je te bieden hebt, en snel kunnen doorklikken naar de relevante informatie daarover. En dat is de belangrijkste taak van je homepage.

Bonustip: je navigatie

Die kan duidelijker en qua volgorde logischer. Gebruik woorden die precies vertellen wat bezoekers kunnen verwachten als ze op een menu klikken. Meer expliciete menutitels zijn trouwens niet alleen fijn voor je bezoekers, ook Google vindt het prettig.

Bijvoorbeeld:

  • Home
  • Mindfulness trainingen (is nu: Aanbod)
  • Mindfulness coaching (is nu: Coaching)
  • Voor bedrijven, of: Mindfulness op de werkvloer (is nu: Bedrijven)
  • Wat is mindfulness? (is nu: Mindfulness)
  • Gratis oefeningen (is nu: Gratis)
  • Cursisten vertellen (is nu: Ervaringen)
  • Over
  • Contact

Ik hoor je denken: “Dat past nooit.” Lees dan mijn blogartikel over het opdelen van je website-menu in een primaire en secundaire navigatie, op die manier lukt het wel.

Ik hoop dat je ermee uit de voeten kunt

Als je nog vragen hebt: stel ze gerust onderaan dit artikel in de comments.

Happy homepaging ;-)

Copyright
De gebruiksrechten van de geredigeerde teksten in dit artikel liggen uitsluitend en volledig bij Sharon van der Sluis, van By Share, praktijk voor mindfulness en coaching, Den Haag.

Dit blog delen met je netwerk? Be my guest! 👉

Je las een blog van moi – Chris Rommers

Meer van dit soort blogs lezen? Meld je hier aan voor mijn wekelijkse mails. Mooi meegenomen: als bonus ontvang je dan een gratis e-book over hoe je je mailinglijst sneller kunt laten groeien.

Wil je een betere website en meer conversie? Dit kan ik voor je doen:

Over mij: