Marijke kwam gisteren thuis met een jasje van Cora Kemperman. Vanochtend haalt ze aan de keukentafel de labels eruit. We raken aan de praat over de Kemperman-formule, het concept zeg maar. Hoeveel winkels ze heeft.

Minder dan vroeger, denkt Marijke. Maar ik googel wat en het blijkt dat Kemperman nooit meer dan 9 winkels heeft gehad. Bewust.

In een oud artikel in de Volkskrant zegt Kemperman daarover:

“[..] bijna iedereen vindt het raar dat we niet willen groeien. Vooral mannen, die snappen er helemaal niets van.”

Ik moet lachen. Klopt, kerelmarketing. De spreadsheet approach. Schalen die handel.

Ik wil ook groeien, heb ik besloten

In 2015 begon ik voor mezelf, in m’n eentje. Omdat ik dacht dat ik anders binnen afzienbare tijd een maagzweer zou ontwikkelen. Dus er moest wat gebeuren, en tekstschrijven was een prima manier om geld te verdienen terwijl ik daar rustig over na zou denken. Met de nadruk op rustig.

Superjaartje was het, 2015

Ik ben nog een paar keer in m’n oude valkuilen gedonderd. Iets te hard voorovervallend verkopen, uitstelgedrag, geen nee zeggen – of geen ja. Maar die kuilen heb ik nu dichtgegooid. Of beter gezegd: afgezet met roodwit lint.

De stress uit voorgaande jaren bleek achteraf goed voor de lijn te zijn geweest. Ik heb nu een buikje in plaats van een maagzweer. Geef mij maar dat buikje.

Cursussen gedaan, veel. Beetje opfrissen en bijspijkeren. Een SEO-training, een conversieoptimalisatie-training, een copywriting-training en een de blog-training. Leuk man.

Iets verzonnen waardoor mijn uitstelgedrag geen kans krijgt. Briljant, al zeg ik het zelf.

Ik vind al m’n klanten aardig, en zij mij ook. Da’s wel eens anders geweest.

Meer in de kroeg gezeten dan in de tien jaar daarvoor bij elkaar.

En ik kan er lekker van leven, van dat tekstschrijven en toebehoren. Maar ja, het is lastig schaalbaar. Dus in 2016 ga ik me laten coachen. Op groei. Jawel.

“Dat heb jij toch helemaal niet nodig”

Minstens twee mensen hebben dat tegen me gezegd. Met hoog opgetrokken wenkbrauwen, want ik had er bij verteld wat dat kost, dat coachen. Laat ik het zo zeggen: die nieuwe laptop moet even wachten.

Maar in m’n eentje ga ik het niet verzinnen. Of het gaat te lang duren, met te veel trial and error. Dus ik laat me helpen, door iemand in wie ik genoeg vertrouwen heb. Een digitaal ingestelde crea, net als ik. Hij is alleen nóg wat digitaler.

Er hoorde een intake-gesprek bij, via Skype

Halverwege zei m’n coach: “Ik hoor geen echt ambitieuze groeiplannen, Chris.” Hij had gelijk. Ik stond nog steeds in de rustig-modus.

“Hetzelfde omzetten met minder werk is ook groeien he”, zei ik gevat.

“Klopt”, zei hij. “Maar wil je ook nog een beetje aan je pensioen werken of hoe zit dat?”

Touché. Fijne coach.

Tussen kerst en oud en nieuw heb ik de ook bijbehorende vragenlijst ingevuld

Daarin werd natuurlijk gevraagd naar de bottom line: wat wil je omzetten, over een jaar of twee? En over een jaar of tien? Toen móest ik wel gaan rekenen.

“Stel dat ik zo rond m’n zestigste wat keuzevrijheid wil hebben”, dacht ik. En tien seconden later: “Of dat ik dan gewoon álle keuzevrijheid wil hebben.”

Dan kom je toch gauw uit rond de Balkenende-norm. Of iets daarboven.

Dus dat heb ik ingevuld. Dood of de gladiolen.

Ik ga die coach wel laten werken voor mijn geld

Want ik wil dat m’n klanten me aardig blijven vinden, en vice versa. En ik wil één op één blijven werken, up close and personal. Geen groepsdingen, niks met VIP erin, geen online programma’s. Misschien iets met een team. Maar geen personeel. Denk ik.

Ach, uiteindelijk betaal je zo’n coach om zelf je eigen hersenspinsels te ontrafelen. Voor de juiste klap op de TV. We zullen zien, maar ik heb er wel zin in, 2016.

Misschien ga ik zelfs wel sporten, vanwege dat buikje.

Just kidding.

Dit blog delen met je netwerk? Be my guest! 👉

Je las een blog van moi – Chris Rommers

Meer van dit soort blogs lezen? Meld je hier aan voor mijn wekelijkse mails. Mooi meegenomen: als bonus ontvang je dan een gratis e-book over hoe je je mailinglijst sneller kunt laten groeien.

Wil je een betere website en meer conversie? Dit kan ik voor je doen:

Over mij: