Goede tekstschrijver

Je wilt helemaal geen tekstschrijver die jou goed begrijpt

“Draai ‘s om”, zegt je vriendin. En tegen de verkoopster: “Staat goed he?”

Staat goed? Donder op zeg, je krijgt amper lucht in die broek. En wat is dat met die zakken aan de zijkant?

Dan zegt de verkoopster – die er best leuk uitziet: “Ja, héél goed.”

En uiteraard kom jij die zaterdagmiddag thuis met een broek die je hooguit één keer zult dragen.

Je bent er zelf bij, je betaalt de rekening, je denkt dat je de goede beslissing neemt – en toch koop je een kat in de zak. Dat kan je ook overkomen met webteksten.

Tekstschrijvers kunnen namelijk goed schrijven én goed luisteren

Ze snappen jou. Ze begrijpen precies wat je wilt vertellen. En ze hebben het gouden pennetje om dat heel mooi – veel mooier dan je zelf zou kunnen – op papier te zetten. Je leest het en verdomd, dat is het. Dat is jouw verhaal. Kan zó op de site.

En daar gaan jij en je copywriter de bietenbrug op.

Die tekstschrijver heeft namelijk precies opgeschreven wat jij hebt verteld. Logisch dat het goed aanvoelt. Logisch dat jij het helemaal snapt. Maar weet je wie het niet snapt? Je bent een intelligent persoon, dus je weet al wat ik ga zeggen.

Precies: de bezoeker van je website.

Denk je nou echt dat het iemand kan schelen dat je:

  • Beschikt over een “partnernetwerk waardoor wij ook diensten kunnen leveren die buiten de eigen scope liggen”?

Waarom zou je in vredesnaam diensten buiten je eigen scope leveren? En waarom heeft je tekstschrijver die vraag niet aan je gesteld?

  • “Innovatief, dynamisch, proactief, duurzaam en maatschappelijk betrokken” bent?

Jij en de rest van de wereld, vriend.

  • “Redundante technologie met hot-swappable componenten voor een gegarandeerde up-time van 99,8%” toepast?

Qué?

Die tekstschrijver heeft je geen oor aangenaaid

In ieder geval niet willens en wetens. Hij heeft je gewoon blij en tevreden willen maken. Of misschien heb je zelf je steentje bijgedragen met veel te veel correctierondes. Zou zo maar kunnen.

“Maar deze copywriter had aantoonbare schrijfervaring in mijn branche”

Misschien had je er eentje moeten zoeken die er aantoonbaar géén ervaring in had. Frisse blik en zo.

“En hij noemde zichzelf SEO-tekstschrijver”

SEO-tekstschrijvers bestaan niet.

8 kenmerken van een goede tekstschrijver

Hoe vind je dan wel een goede tekstschrijver? Dat is een redelijke vraag. Hier is een handige checklist:

  1. Hij stelt vervelende vragen
  2. Hij schrijft het niet op zoals jij het gezegd hebt
  3. Hij zegt soms zelfs dat het niet waar is wat je zegt
  4. Hij weigert bepaalde tekstaanpassingen door te voeren
  5. Hij gebruikt in je webteksten nooit de woorden “dynamisch” en “win-win”
  6. Hij gebruikt op zijn eigen website nooit het woord “sprankelend”
  7. Hij heeft het druk, dus je bent niet meteen aan de beurt
  8. Hij is anderhalf tot twee keer zo duur als andere tekstschrijvers

Bonustip

Heb je de laatste tijd ergens online een offerte aangevraagd of iets gekocht? Ga eens terug naar die website. Denk je dat het iets te maken had met de webteksten? Zo ja, neem dan nog een keer contact op met dat bedrijf. En vraag wie hun teksten schrijft.

Het punt is:

Als webteksten aanvoelen alsof je ze zelf geschreven zou kunnen hebben, dan zijn het geen goede webteksten. Hoe lekker het ook voelt. Dus zoek een tekstschrijver die jou wat minder goed begrijpt. Maar die wel precies snapt hoe hij jouw bedrijf moet verkopen. Desnoods by killing your darlings.

Je komt er wel overheen.

Zodra die teksten online staan en de offerteaanvragen via je site binnenkomen.

Nieuwe blogberichten meteen in je inbox? Dat kan

Zoek je een tekstschrijver? Klik hier

21 reacties

  1. Yessss!
    Mooie pop up tekst.

    • Zal ik tweeten dat Kitty Kilian op mijn site een comment heeft geplaatst met de woorden “Mooie pop up tekst”? Ben alleen bang dat niemand het gelooft.

  2. Chris, you make me happy… :-D

    Wat een fijn blog. En die pop-up… helemaal goed. Ik ga nu de rest van de site bekijken.

  3. Zo is dat. Als je iemand zoekt die je begrijpt kun je beter een consult aanvragen bij een psycholoog of een hond nemen.

  4. Eindelijk een tandarts bij wie zijn kinderen geen gaatjes hebben!

    Ik dacht altijd dat een goede copywriter over zichzelf geen goede teksten kan schrijven. Maar dat is in dit geval dus niet waar.

  5. Puntgave webtekst en ijzersterke blogpost. In alle opzichten doe je het voorbeeldig. Collega’s bijschaven, het zou een extra dienst kunnen zijn ;-). Complimenten.

  6. Inderdaad zo brutaal en provocerend als je me beloofde op de borrel van Faxion. Het prikt en steekt. Wie durft dan nog?

    • Wie durft wát dan nog, Gerard? En wie is “wie”?

      Sorry voor de late reactie terug trouwens. Ik krijg om een of andere reden zelf geen mailtje binnen bij comments, heel irritant. Daar laat ik even naar kijken.

  7. Late reactie? Daar kan ik ook wat van. Ik bedoel met ‘wie’ de potentiële klant, en met ‘wat’ jou bellen om een webtekst voor hem of haar te schrijven. De drempels? Hij/zij krijgt vervelende vragen, jij schrijft het niet op zoals zij het voor zich zien, je weigert wellicht aanpassing, etc zie de 8 punten. Je hebt helemaal gelijk, maar dat vereist klanten die tegen een stootje kunnen. De ‘ware’ klant/liefde?

  8. Zo is het maar net, Chris. Sterk verwoord. Precies de reden waarom ik mensen begeleid zelf hun eigen teksten te schrijven. Eerst denken, dan schrijven. Als je je denken op orde hebt, staat die tekst zo op papier. Niet het schrijven is de lastigheid, maar het denken dat aan het schrijven vooraf gaat. En dan natuurlijk ook nog een beetje rekening houden met je lezer…

  9. Geestig, zie nu pas jouw reactie. Wat zegt dat over mij ;-)? Die 99,9 heb ik iets naar beneden bijgesteld. Bleek toch iets realistischer. Jouw blog vind ik ook na lange tijd nog steeds puntgaaf.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *