MailMunch pop-ups en andere formulieren

Mailmunch: e-mailadressen verzamelen met pop-ups en andere formulieren

Doe je aan e-mailmarketing? En ben je altijd op zoek naar manieren om je lijst te laten groeien?

Meet MailMunch, je nieuwe beste vriendje.

De eerste keer dat ik met MailMunch aan de slag ging, had ik binnen 5 minuten een keurig werkend aanmeldformuliertje op m’n website staan. I never looked back.

MailMunch in het kort:

  • Tool om e-mailadressen te verzamelen met verschillende soorten formulieren
  • Geen plugin maar een SaaS-oplossing, werkt op elk soort site
  • Er is wel een WordPress-plugin voor koppeling met je WordPress-site
  • Voor pop-ups (incl. exit intent), top-/bottom bars en slide boxes
  • Maar ook embedded formulieren en stand-alone landing pages
  • Werkt met vrijwel alle bekende e-mail marketing tools
  • Beschikbaar in gratis versie, met beperkingen en bescheiden reclamelink
  • Betaalde versie vanaf $ 15 per maand (of $ 12/m bij betaling per jaar)
  • Link: www.mailmunch.co (yep, zonder m – maar met m kom je er ook)

MailMunch is lekker makkelijk

Full disclosure: ik ben gek op MailMunch. Ik heb wel eens met andere pop-up tools geklooid, maar ik vond het toch vaak gedoe.

Ook de oplossingen die nieuwsbrieftools zelf bieden om e-mailadressen te verzamelen, zijn niet altijd prettig om mee te werken.

De formulieren van MailChimp bijvoorbeeld zijn bewerkelijk – en veel meer mogelijkheden dan alleen die formulieren zijn er niet. Check de update onderaan dit artikel

Werkt met de meeste bekende e-mail marketing tools

Op moment van schrijven (oktober 2017) werkt MailMunch met de volgende e-mail marketing tools:

MailMunch werkt met MailChimp, ActiveCampaign, Constant Contact, Infusionsoft, AWeber, GetRespons, Campaign Monitor, ConvertKit, Intercom, MailerLite, Klaviyo, Salesforce, Zapier, HTTP Post

MailMunch werkt met bekende nieuwsbriefprogramma’s zoals MailChimp, ActiveCampaign, Campaign Monitor, Intercom, Klaviyo, Constant Contact, Infusionsoft, GetResponse, ConvertKit, Mailerlite en (CRM-systeem) Salesforce.

Het overzicht hierboven komt uit de gebruiksomgeving van MailMunch en is uitgebreider dan wat MailMunch op haar website laat zien.

Zapier en HTTP Post geen e-mail marketing tools. Zapier is een tool waarmee je verschillende applicaties met elkaar kunt laten praten en HTTP Post is een techniek om data aan een webserver door te geven. Tenzij je techneut bent: voor jou waarschijnlijk niet relevant.

Overigens: alle aanmeldingen via MailMunch-formulieren worden ook in MailMunch zelf opgeslagen. Je kunt ze vandaaruit exporteren in een .csv-bestand dat je vervolgens weer in elke e-mail marketing tool kunt importeren.

Je kunt dus ook al beginnen met het verzamelen van e-mailadressen als je nog geen e-mail marketing tool hebt. Mooi, want daar kan je nooit vroeg genoeg mee beginnen.

MailMunch aan je website koppelen

Om MailMunch-formulieren op je site te publiceren, moet je éénmalig een koppeling tussen MailMunch en je website tot stand brengen.

Werk je met WordPress? Dan kun je daarvoor de gratis WordPress-plugin gebruiken. Er zijn ook plugins voor Shopify en Weebly.

Werk je niet met WordPress, of wil je liever niet nóg een WordPress-plugin installeren? Dan kun je een klein scriptje plaatsen in de </head> van je website. Veel WordPress-themes hebben daar een speciaal veldje voor bij de theme-opties. Ik werk zelf ook met WordPress en geef de voorkeur aan dat scriptje – dat scheelt weer een plugin.

Soorten formulieren die je met MailMunch kunt maken

Je ziet steeds vaker pop-ups op websites en misschien overweeg je ook om die methode te gaan gebruiken. MailMunch biedt die optie, maar ook andere – minder opdringerige – manieren om e-mailadressen te verzamelen.

Ik zet ze hieronder voor je op een rijtje:

— Pop-up formulier

Mailmunch pop-up formulier (voorbeeld exit intent)

Pop-up formulieren zijn opdringerig – maar ze werken wel. Met MailMunch kun je fijnmazig instellen waar en wanneer je je pop-up formulier aan de bezoeker van je website laat zien. Dat kun je ook doen wanneer de bezoeker aanstalten maakt je website te verlaten: de zogeheten exit intent pop-up.

Pop-ups van MailMunch worden ook op mobiele telefoons netjes weergegeven, maar in het algemeen is het verstandig om géén pop-ups te laten zien aan je mobiele bezoekers: Google houdt daar niet van. In MailMunch kun je instellen dat je pop-up wel op gewone beeldschermen, maar niet op mobiele telefoons wordt getoond.

Verder kun je instellen dat de pop-up alleen op specfieke pagina’s van je website wordt getoond, of vice versa: juist niet op specifieke pagina’s. Prettig, want je wilt bezoekers geen pop-up laten zien op pagina’s waar een ander soort conversie belangrijker is dan een aanmelding voor je nieuwsbrief. Denk aan je contactformulier of winkelmandje.

— Slide box formulier

MailMunch slidebox of scrollup formulier

De slide box (of scroll up) lijkt een beetje op een pop-up, maar is subtieler. De slide box komt omhoog in de linker- of rechterbenedenhoek (dat kun je instellen) van het scherm, nadat de bezoeker een stukje op je pagina gescrolld heeft.

Hoever iemand moet scrollen voordat de slide box verschijnt, dat kun je zelf bepalen. Je kunt ook aangeven of de slide box weer vanzelf moet verdwijnen als iemand terugscrollt, of dat de slide box echt moet worden weggeklikt.

Over het algemeen ervaren mensen de slide box als minder ‘irritant’: je kunt nog steeds doorlezen op de website. Ik gebruik de slide box zelf ook op mijn website en haal er aardige resultaten mee.

— Top bar of bottom bar

MailMunch opt-in via topbar of bottombar

De top bar of bottom bar is een balk die je boven- of onderaan je website kunt vastzetten. De balk blijft in beeld, ook als bezoekers gaan scrollen.

— Formulier binnen pagina’s

MailMunch formulier voor nieuwsbriefaanmeldingen

We zouden het bijna vergeten met al die fancy pants opties, maar uiteindelijk wil je waarschijnlijk ook een ‘gewoon’ formuliertje voor nieuwsbriefaanmeldingen. Dat kun je ook maken met MailMunch.

Na het aanmaken van het formulier kopieer je een klein stukje code en plak je dat op de plek in je site waar je het formulier wilt laten zien. Bijvoorbeeld in een footer- of sidebarwidget, of midden in een artikel waar je een content upgrade aanbiedt.

— Stand-alone landing page

MailMunch landing page of squeeze page

Een aardige optie is dat je met MailMunch ook stand-alone landing pages kunt maken – een soort squeeze page dus. Handig als je voor een bepaalde actie buiten je website om e-mailadressen wilt verzamelen. Je kunt daarbij overigens wel instellen dat subscribers na hun aanmelding weer worden doorgestuurd naar je website.

Wat kun je nog meer met MailMunch? Veel.

Okee, je kunt met MailMunch dus verschillende soorten opt-in formulieren maken, en aanmeldingen direct door laten schieten naar de meeste bekende e-mail marketing tools.

Nice – maar wat kun je er nog meer mee?

— Analyse van conversies

Je kan natuurlijk een aanmeldformuliertje op je website zetten en er nooit meer naar omkijken. Of: je checkt af en toe de conversie van verschillende soorten formulieren op verschillende pagina’s, en past eens wat aan om te kijken of dat tot betere resultaten leidt. Ik zelf ben een liefhebber van de laatste methode. ;-)

MailMunch biedt een makkelijk overzicht waarin je ziet hoe vaak een formulier is bekeken en hoe vaak dat tot een aanmelding heeft geleid. Daarbij zie je ook op welke pagina die conversie heeft plaatsgevonden (want één en hetzelfde formulier kan natuurlijk door je hele site worden getoond). Zo zie je snel welke formulieren en pagina’s het goed doen, en welke wat aandacht nodig hebben.

— A/B testen

In het verlengde van het bovenstaande: je kunt met MailMunch ook A/B testen. Dat wil zeggen dat je twee versies maakt van een formulier, bijvoorbeeld met een andere opmaak, tekst of afbeelding. MailMunch laat die versies afwisselend aan bezoekers zien en via statistiekjes kun je bekijken welke versie het beste presteert.

Leuk natuurlijk, maar wel met een kleine kanttekening: A/B testen is niet heel zinvol als je kleine aantallen bezoekers en aanmeldingen hebt. Met een drukke website of landing page die veel bezoekers genereert kan het natuurlijk wel interessant zijn.

— Autoresponders

Je kunt vanuit MailMunch nieuwe abonnees direct na aanmelding een autoresponder sturen, bijvoorbeeld een welkomstmailtje. Je kunt daarvoor kiezen uit een klein aantal templates.

— Mailings

Als je wilt kun je vanuit MailMunch zelfs complete mailings versturen naar een of meerdere van de adreslijsten die binnen MailMunch zelf worden opgeslagen. De functionaliteit hiervan is zeer beperkt: je kunt het niet vergelijken met volwassen e-mail marketing tools als MailChimp of ActiveCampaign.

Over die autoresponder- en mailingfunctie: persoonlijk zou ik er geen gebruik van maken, daar heb je je ‘echte’ e-mail marketing tool voor.

— ‘Custom fields’

Meestal vraag je in eerste instantie in je aanmeldformulieren alleen om een e-mailadres en misschien nog een (voor)naam. Want: hoe minder velden, hoe lager de drempel voor aanmelding.

Maar als je toch meer informatie wilt vragen, kun je met MailMunch alle kanten op. Je kunt kiezen uit een aantal standaard velden voor the usual suspects, maar ook je eigen velden aanmaken.

Bij het toewijzen van een formulier aan een lijst in je e-mail marketing programma kun je die velden dan weer koppelen aan de corresponderende velden daar.

MailMunch custom fields

— Aanpassen van opmaak en tekstjes

Voor alle formulieren en de landing pages van MailMunch kun je kiezen uit verschillende templates, die je vervolgens weer naar eigen smaak kunt aanpassen qua kleur, afbeeldingen en lettertype. Ben je een beetje handig, dan kun je ook met eigen CSS werken of zelf compleet met eigen HTML.

Ook prettig: elk tekstje in een formulier is bewerkbaar (want niets zo ergerlijk als Engelstalige applicaties waarin je sommige tekstjes niet kunt vertalen).

— Omzeil de ‘dubbele opt-in’ van je e-mail marketing programma

Verschillende nieuwsbriefprogramma’s (zoals het bekende MailChimp update) verplichten je om met een ‘dubbele opt-in’ te werken: nieuwe abonnees moeten hun aanmelding nog eens extra bevestigen door op een link in een e-mail te klikken.

Maar waarom zou je een abonnee die z’n keuze heeft gemaakt, nóg een handeling laten uitvoeren? Bovendien is het wettelijk niet verplicht in Nederland (op moment van schrijven, oktober 2017).

Met MailMunch kun je ervoor kiezen om die dubbele opt-in uit te schakelen, zodat je e-mail marketing tool die bevestigingsmail niet meer verstuurt en de abonnee direct op je lijst wordt geplaatst:

MailMunch single opt-in

— Direct op de hoogte van nieuwe aanmeldingen

Ben jij zo iemand die elke dag wel een keertje kijkt of er nog nieuwe aanmeldingen voor je nieuwsbrief zijn?

In MailMunch kun je – per formulier – instellen dat je direct een mailtje ontvangt bij een nieuwe aanmelding.

Je kan er ook voor kiezen om dagelijks of wekelijks een overzichtsmailtje te ontvangen van alle aanmeldingen uit alle formulieren.

Mailmunch bericht bij nieuwe abonnee

MailMunch notificaties per dag of per week

Zijn er ook nog nadelen?

— Teveel functies

Klinkt wat raar misschien. Maar de autoresponder- en mailingfuncties zijn wat mij betreft overkill, en halfbakken als je ze vergelijkt met die van programma’s die 100% gericht zijn op verzending van mails en email automation.

— Kosten

De kosten kunnen een drempeltje zijn.

Met de gratis versie kom je een heel eindje, maar wil je wat meer, dan kom je al gauw bij een van de betaalde versies uit.

Ik heb er niet zo’n problemen mee – je kunt je bedrijf niet alleen maar op gratis tools draaien en ik vind de prijs/prestatie-verhouding prima.

Maar het zijn wel maandelijks of jaarlijks terugkerende kosten. Als je daar geen liefhebber van bent, kun je misschien beter kijken naar een plugin met eenmalige aanschafkosten. Ik heb er nog geen kunnen vinden die alle functies biedt die MailMunch heeft, maar ik heb ook niet heel hard gezocht.

— Invloed op snelheid van je website (?)

Sommige technische puristen zeggen dat tools als MailMunch je website vertragen, omdat er een scriptje voor wordt aangeroepen dat laadtijd vraagt.

MailMunch zegt daar het volgende over: “MailMunch is designed with high performance and scalability in mind. It’s completely asynchronous and hosted on Amazon’s highly scalable infrastructure. Some of our customers have very high traffic websites.”

Ik test mijn site regelmatig op snelheid en in de rapportages daarvan zie ik geen meldingen van vertragende invloed van MailMunch.

Samenvattend

MailMunch is een gebruiksvriendelijke tool: het opzetten van allerlei verschillende soorten formulieren gaat snel en makkelijk. Soms zelfs makkelijker dan het maken van formulieren met de daarvoor bestemde functies van sommige nieuwsbriefprogramma’s. Ook het aanpassen van formulieren naar je eigen smaak en huisstijl is eenvoudig, je hebt er geen technische kennis voor nodig.

‘Meten is weten’ en daar helpt MailMunch je bij. Draai je graag aan de knoppen op basis van data, dan biedt MailMunch je de info die je nodig hebt.

Met de gratis versie kom je al een eind. Je moet dan wel een kleine reclamelinkje gedogen. Maar het is natuurlijk een prima manier om MailMunch eens uit te proberen. De betaalde versies bieden je meer mogelijkheden, zoals meer formuliertemplates en statistieken.

Zoals gezegd: ik ben een fan.
.


.
Update 27.10.2017

Kort na het schrijven van dit artikel maakte Mailchimp een uitbreiding bekend van haar eigen pop-up functie, die tot dan toe tamelijk beperkt was. Je kunt nu in Mailchimp een (betere) pop-up, slide box en bottom bar instellen. Ook kun je beter bepalen wanneer een pop-up wordt getoond. Een andere belangrijke verandering is dat Mailchimp nu ook de single opt-in mogelijk maakt (per 31.10.2017).

Dus werk je met MailChimp? Kijk dan eerst even naar die mogelijkheden, zou ik zeggen. Meer informatie vind je in dit blogartikel van Mailchimp.

.

Meld je aan voor mijn blogupdates

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *